Les 5: Objectief werven en selecteren – Met deze vier tips krijg je iedereen mee binnen jouw organisatie

Wist je dat rond 70 procent van veranderprogramma’s binnen organisaties hun doelen niet halen (McKinsey 2015)? Of het nu gaat over een digitale transformatie binnen jouw organisatie, duurzaamheidsinitiatieven of organisatiestructuurveranderingen; er is één factoor die cruciaal is als je wil dat jouw verandertraject een succes wordt: Draagvlak!

Volgens McKinsey is weerstand van werknemers en gebrek aan steun van het management voor een project namelijk de grootste reden waarom veranderprogramma’s het niet halen. Daarom is het belangrijk om draagvlak te creëren als je de wervingsprocedure organisatie breed objectiever wil maken.

Misschien ben jij, en nog enkele collega’s van jou, heel erg enthousiast geraakt door de lessen van de afgelopen weken, en dat is leuk! Maar om objectief werven en selecteren duurzaam binnen jouw organisatie te implementeren is het belangrijk dat je dus zoveel mogelijk mensen hierbij meekrijgt. Alleen zo zorg je ervoor dat jouw ambities zich zoals een olievlek binnen de hele organisatie uitbreidt.

Hoe je dat kan doen, heb ik even voor je op een rijtje gezet. Lees hier vier tips om meer draagvlak te creëren voor jouw doelen rondom objectief werven en selecteren:

Vier tips voor meer draagvlak:

  1. Eigenaarschap en betrokkenheid: Volgens McKinsey (2015) is de kans dat een doel/veranderprogramma gehaald wordt 30 procent groter wanneer mensen betrokken zijn bij verandering. Wat betekent dit voor jou? Zorg ervoor dat je collega’s betrekt bij het implementatieproces en hun input vraagt: Waar lopen ze tegen aan bij het wervingsproces? Hoe kunnen we de nieuwe vorm van werving stapsgewijs vormgeven? Geef collega’s het gevoel dat hun input en ideeën gehoord en gewaardeerd worden. Hierdoor voelen mensen zich meer gemotiveerd om bij te dragen aan verandering.
  2. Duidelijke boodschap: Waarom vindt jouw organisatie het belangrijk om objectiever en inclusiever te werven en te selecteren? Wees duidelijk en transparant over jouw motivatie in jouw communicatie naar medewerkers. Mensen willen namelijk graag deel uitmaken van een doel als ze begrijpen wat de meerwaarde hiervan is en hier ook achterstaan. In het kader van objectief werven en selecteren is dat bijvoorbeeld het geven van eerlijke kansen tijdens het sollicitatieproces of het diverser maken van de organisatie.
  3. Leiderschap: Het is ook belangrijk dat managers en leiders de nieuwe aanpak actief steunen. Ze hebben namelijk meer invloed in hun positie en hierdoor ook een rolmodelfunctie ten opzichte van hun medewerkers. Ben je een leidinggevende? Probeer dat proactief jouw medewerkers te enthousiasmeren voor het thema en sta open voor hun input, vragen en feedback.
  4. Successen vieren: Het organisatie breed implementeren van objectief werven en selecteren vraagt een lange adem. Het gaat namelijk niet alleen om het veranderen van interne wervingsprocedures, maar ook om cultuurverandering. Daarom is het des te belangrijker om ook kleine successen te vieren! Is het jou gelukt om eindelijk een nieuwe collega aan te trekken van een doelgroep die je normaliter niet bereikt? Geweldig! Deel dit succesverhaal op jouw interne (of externe) kanalen met collega’s om te laten zien welke stappen je al aan het maken bent.

 

Wil je nog meer leren over hoe je meer dragvlak kan creëren bij collega’s rondom objectief werven en selecteren? Houd dan onze socials in de gaten voor nog meer lessen!

Warme groet,

Karima